Cineva m-a intrebat de curand care mai sunt factorii luati in considerare de Google atunci cand decide pozitia site-urilor in cautari (ranking). Va dati seama ca as fi putut scrie un articol imens, factori sunt foarte multi, dar secretul este ca unii au pondere mai mare decat altii.

Si totusi, care sunt? Brian Dean de la Backlinko a analizat, din nou, corelatii dintre acesti factori si primele 10 pozitii din pagina de rezultate Google si a publicat concluziile intr-un articol lung si stufos – il recomand pentru specialisti. Eu am incercat sa-l sumarizez mai jos, pe intelesul tuturor:

  1. Autoritatea data de totalitatea linkurilor catre un domeniu este puternic corelata cu pozitii de top.
    Puteti sa-i spuneti si popularitatea linkurilor, se refera la profilul de link-uri pe care un site il are (link-uri de la alte site-uri catre el), si conform graficului de mai jos, cu cat acest indicativ este mai mare, cu atat puteti ranka mai sus. Atentie! Nu se vorbeste si de calitate si relevanta, ci doar de numarul total de linkuri.

    DR corelat cu rankingPuteti citi mai multe despre DR (domain ranking) pe site-ul celor de la Ahrefs (poate cel mai bun tool de analiza SEO).

  2. Paginile cu mai multe link-uri catre ele tind sa rankeze mai bine decat cele fara linkuri
    Aici ne referim la pagini individuale, fie pagina de produs, sau articol pe blog, sau chiar pagina principala (homepage). Autorul spune ca a gasit multe pagini fara link-uri, ceea ce este adevarat. Unele pagini din site-uri nu vor avea link-uri externe, ci doar interne.
    pagini de top au multe linkuri
  3. Continutul cuprinzator este puternic corelat cu pozitii de top
    Aici nu este o surpriza, dar nu este nici o certitudine. Altfel zis, nu e suficient sa ai cel mai bun continut, dar clar ajuta. Ce inseamna insa continut comprehensiv? Cel mai bun sfat pe care pot sa-l ofer fara sa intru prea mult in detalii este urmatorul: textul trebuie sa fie scris corect gramatical, subiectul sa fie aprofundat si cercetat, iar continutul sa fie relevant si sa fie prezentat la un nivel superior fata de ce exista deja (sa includa neaparat media). Sper sa scriu pe viitor un ghid mai complet despre asta 🙂

  4. Viteza de incarcare a unui site nu este corelata cu pozitia in cautari
    Surpriza! Viteza de incarcare este unul dintre putinii factori de ranking confirmati oficial de Google. Sunt sigur ca este inca adevarat, si ca site-urile care se incarca mai repede rankeaza mai bine decat celelalte, si e normal sa fie asa. Dar in top 10 analizat , majoritatea se incarca in 1,65 secunde!

  5. Numarul domeniilor de la care se primesc link-uri ar putea influenta pozitia de ranking
    Orice specialist SEO stie ca e mai bine sa primesti 10 link-uri de la 10 site-uri diferite, decat 10 link-uri de la acelasi site. Se pare ca exista o corelatie si aici – cu cat numarul de domenii de la care se primesc link-uri e mai mare, cu atat mai sus poate ranka site-ul cu pricina.

    diversitate domeniiDiversitatea insa nu este definita si in termeni de relevanta. Altfel spus, nu are sens sa va duceti sa obtineti link-uri de la cat mai multe domenii, nu va va ajuta!

  6. Majoritatea titlurilor de pe prima pagina contin cuvantul cautat (partial sau in totalitate)
    Aici e ceva normal, dat fiind faptul ca meta titlul paginii care devine titlul paginii in cautari este unul dintre cei mai puternici factori de ranking, si este normala aparitia cuvantului cheie in titlu. Ce e insa important de analizat este intentia din spatele cautarii si rezultatele oferite si cat de mult a ajuns Google sa inteleaga aceasta intentie pentru a oferi pagini care nu contin cuvantul cautat in titlu dar stie totusi ca sunt relevante pentru acea cautare pe baza altor semnale.

  7. Tagurile H1 optimizate nu sunt corelate cu pozitii de top
    Probabil ca da, e bine in continuare sa folositi cuvinte cheie in subtitlul H1. Dar asta nu va garanta faptul ca site-ul va aparea pe prima pagina. 

  8. Media cuvintelor de pe prima pagina este de aproximativ 1400
    Din pacate nu am mai primit confirmare ca in trecut ca o pagina cu mai multe cuvinte va depasi in rezultate pe una cu mai putine. Dar este o practica intalnita. Si este usor de dedus: puteti crea o pagina cu continut bogat si revelant cum povesteam mai sus care sa aiba doar 200 de cuvinte? Nu.

  9. Dimensiunea paginii nu influenteaza pozitia
    Dupa cum stiti, o pagina poate fi mai mare sau mai mica, in functie de ce contine, masurata in biti. Mai toate sistemele din ziua de azi produc pagini “mai usoare” si oricum cine este interesat sa aiba o pagina care se incarca usor se uita si la acest factor.

  10. Adresele URL mai scurte tind sa rankeze mai bine decat cele lungi
    Este una din bunele practici, care poate fi usor exersata de oricine. Ati prefera sa vedeti un link de genul:
    seo-blog.ro/la-ce-sa-ne-asteptam-de-la-google-in-2020
    sau
    seo-blog.ro/noutati-google-2020

    adrese url lungiTineti minte, adresa URL se poate edita si felul in care e rescrisa reprezinta o abilitate care se dobandeste in timp.

  11. Nu exista corelatie intre folosirea marcarii “schema” si rezultate mai bune
    Aici sunt putin sceptic. “Schema markup” reprezinta felul in care etichetam continutul (datele structurate) pentru a fi mai usor de inteles de catre Google. Pana vom sti sigur daca sunt parte din algoritm sau nu, va invit sa cititi si sa implementati, mai ales daca aveti un site care se preteaza (stiri, retete, ecommerce, librarie). Nu are cum sa faca rau, ba din contra, Google va intelege mai bine site-ul si paginile si ce oferiti.

  12. Site-urile pe care vizitatorii stau mai mult timp tind sa rankeze mai bine
    Intram intr-un capitol preferat de-al meu. Toate actiunile pe care utilizatorul le face site (cate pagini citeste, cat timp petrece pe site, pe ce rezultat din cautari da click) pot sau nu pot influenta algoritmul care stabileste ordinea paginilor in cautari. Aici teoria e simpla: daca site-ul de pe pozitia #5 primeste mai multe click-uri din Google, si vizitatorii lui stau mai mult pe site decat stau pe site-ul din pozitia #3, Google ar putea face un test prin care sa schimbe pozitiile celor doi pentru a vedea daca numarul si actiunile raman la fel sau cresc pentru a se valida teoria ca intr-adevar site-ul care a fost initial pe pozitia #5 este mai de calitate sau ofera o relevanta mai mare pentru acea cautare specifica. Bineinteles, au existat teste, dar nu este nimic confirmat, ba chiar s-a negat ca asa ar fi, dar cu toate acestea, toata lumea ar trebui sa vrea sa tina pe site cat mai mult vizitatorii si mai mult decat atat, sa-i determine sa indeplineasca o actiune.

    timp pe siteIn graficul e mai sus, media timpului petrecut pe site-urile de pe prima pozitie este de 2,5 minute.

    In incheiere, vreau sa aduc aminte ca exista si alti factori care alcatuiesc algoritmul si ca informatiile de mai sus nu sunt tot ce aveti nevoie pentru a ajunge in top 3. Ba chiar va invit sa priviti procesul de evolutie natural, in care scopul principal este sa oferiti cel mai bun produs, usor de gasit, de cumparat, pe un site functional si prietenos. Va asigur ca e cel mai bun drum spre prima pagina din Google, si odata ce sunteti acolo puteti sa incepeti sa urcati pana spre top 3 apoi optimizarea pentru locul 1.
Iata asadar ca procesul SEO este in continuare dinamic si putin imprevizibil., dar cu siguranta mai activ ca niciodata.