Nu exista o modalitate de a sti exact cat trafic va avea un site peste o anumita perioada de timp, pentru ca depinde de foarte multi factori. Dar putem face o estimare.
Sa incepem cu raportul de vizite, presupunand ca site-ul nu este nou. Orice site are 3 surse mari (sau asa de trebui) de trafic: organic (vizitatori veniti din motoarele de cautare), prin referinte (de pe alte site-uri) si trafic direct (persoanele care acceseaza site-ul scriind adresa acestuia sau folosind bookmarks). Pentru fiecare din aceste categorii se poate face un raport pe ultimele luni, sa zicem 6 luni. In urma raportului se vad, de obicei, tendinte -de crestere, scadere sau stagnare. Apoi se poate face o apreciere – cum va arata peste 6 luni, asta daca cresterea este liniara. Dar e mai mult decat atat. Sa le luam pe rand:

Cel mai putin conclusiv si greu de aproximat mi se pare raportul de trafic direct. Daca in urmatoarele 6 luni nu crestem brand awareness (atragerea atentiei asupra site-ului, constientizare) e greu de crezut ca lumea va sti despre site sau va reveni doar scriind in browser adresa, sa nu mai zicem de bookmarks. Daca veti avea o campanie de promovare prin care sa tintiti fidelizarea vizitatorului, atunci traficul direct va creste.

Vizitele de pe alte site-uri – referral traffic – Vizitatorii din aceasta zona vin de pe alte site-uri, fie dand click pe link-uri sau bannere, de curiozitate sau din interes. Daca nu ati observat variatii in ultimele 6 luni, inseamna ca nu ati mai obtinut link-uri pe alte site-uri sau acestea nu sunt de interes pentru vizitatori. Ca o mica paranteza, scopul scuza mijloacele, cateodata facem link building doar pentru SEO, nu neaparat si pentru vizitatori. Ideal ar fi sa-i multumim pe cei din urma, cat si motoarele de cautare. Dar sa revenim la estimare: Daca in urmatoarele 6 luni veti avea bannere pe alte site-uri din aceeasi nisa sau arie de interes, asteptati-va la vizite. Aici, limita e cerul. Daca aveti un scop precis, cresterea traficului venit de pe alte site-uri, aceasta se va rezolva. Nu uitati sa estimati in concordanta cu specificatiile primite (exemplu: cand cineva vinde un banner, de obicei va spune cati vizitatori are site-ul si cate click-uri in medie puteti primi)

Trafic organic. El contine doar cuvintele pentru care site-ul este afisat momentan. Daca in urmatoarele 6 luni ne propunem sa obtinem o pozitie de prima pagina, cum stim cat trafic vom primi pentru acel cuvant in eventualitatea in care va ajunge acolo ? Va recomand acest tool care va va spune la cati vizitatori sa va asteptati pentru cuvinte de prima pagina. Baietii au facut niste teste si au venit cu niste cifre sa-si sprijine afirmatiile. Va spun ca si eu am testat, pentru cuvinte de prima pagina, si rezultate au fost destul de reale. Conform acestora, primele doua pozitii pot primi pana la 52%, respectiv 48% din numarul total de vizite. Pozitia a 3-a 23%, a 4-a 17% si a 5-a 14,3%. Numarul de vizite a fost luat din Google Keyword Tool, iar cuvintele folosite au fost restranse la forma [exact match]. Pentru exemplul folosit intr-un articolul cu cautarea de cuvinte cheie (link), expresia [pret geam termopan] are 260 de cautari pe luna, si conform statisticilor de mai sus, site-ul de pe primul loc ar trebui sa primeasca 52% din 260 adica aproximativ 135. Cam putin 🙂 Daca gasiti acesta estimare cat de cat reala, va rog sa lasati un comentariu cu exemplele voastre.

Adunand cifrele de mai sus, se poate face o estimare totala. Ca un sfat, eu prefer sa nu dau aproximari mari, e mai bine ca estimarea sa fie mica si realitatea sa intreaca asteptarile, decat invers. Si daca munca va este apreciata, mai puteti face (ca bonus) raport pentru numar de vizite, bounce rate si timp mediu pe site.