Trebuie sa recunosc, cand am inceput sa scriu acest articol credeam ca optimizarea site-urilor pentru mobil nu este ceva necesar, mai ales cu toata nebunia creata de aplicatii si social media. Dar ce urmeaza sa cititi va distruge teoria mea initiala, si am si cateva cifre sa ma sustina in aceasta privinta. Lecturati cu placere si ganditi-va sa oferiti optimizarea site-urilor de mobil ca serivicu.

Exista piata?

Eu cred ca da. Chiar daca nu ne putem compara cu americanii (se estimeaza ca jumatate din acestia vor avea un smartphone pana la sfarsitul lui 2011, din care 81% cu acces la internet) sau cu englezii (jumatate din utilizatorii de internet se conecteaza prin aparate mobile), eu cred ca si la noi este loc de mai  bine. Dan Virtopeanu afirma ca “oficial avem peste 5 milioane de români care accesează internetul de pe telefonul mobil, din care 3,1 milioane au conexiuni în bandă largă”, in urma unui raport ANCOM. Sunt curios cati din acestia folosesc smartphone 🙂 Cateva cifre in plus, publicate de Google: cautarile de pe telefonul mobil (la nivel global) s-au cvadruplat in ultimul an, iar 79% din site-uri nu au versiunea mobila optimizata. Avand in vedere ca 9 din 10 cautari de pe mobil au ca rezultat o actiune, as putea spune ca exista piata.

Practici

Unele practici traditionale in ceea ce priveste  optimizarea sunt valabile si pentru versiunea de mobil a site-ului, dar mai sunt si altele:

  • Daca validitatea codului conform standardelor W3C este optional pentru un site traditional, pentru un site mobil este recomandat sa aveti un cod care sa se supuna standardelor de baza pentru accesibilitate, deoarece eventualele erori pot afecta felul in care arata site-ul, dar si experienta utilizatorilor in timpul vizitei. Mai multe detalii aici:  http://www.w3.org/TR/mobile-bp/
  • Creati pagini dinamice, combinand continutul site-ului cu detectarea sistemului de operare/versiunii/browserului de mobil. Astfel paginile vor fi livreate mai repede decat prin metoda recodarii paginilor pentru browserul suportat.
  • Inscrieti site-ul in directoare si motoare de cautare dedicate versiunii de site mobil. In acest fel puteti obtine link-uri catre acesta, dar ca si in cazul site-urilor normale, nu exagerati!
  • Optimizati titlurile paginilor folosind cuvinte relevante pentru audienta de pe mobil, la fel si pentru prima pagina pe care ajung acestia (landing page). Tineti minte totusi ca persoanele care folosesc internetul de pe telefon au obiceiuri de navigare diferite.

Daca nu aveti redirectare automata la accesarea de pe telefonul mobil, link-ul catre versiunea de mobil ar fi de preferat sa aiba anchor text ‘mobil’, ‘varianta mobila’ sau orice combinatie care sa contina si numele platformei destinatie (ex; iPhone). Acesta poate fi interpretat ca un semnal cu privire la faptul ca exista si continut special construit si optimizat pentru a fi accesat de pe mobil. Ca si plasament, se recomanda asezarea acestuia in coltul stanga sus, deoarece, la redarea pe mobil, partea din dreapta este taiata sau nu se afiseaza fara scroll.

SBR iPhone screenshot

Nu uitati insa ca in urma unei cautari de pe telefonul mobil, motorul de cautare va afisa aproape aceleasi rezultate ca in cazul folosirii unui calculator/laptop, deoarece site-urile mobile nu au parte de tratament preferential intotdeauna. Un sfat ar fi sa verificati statisticile vizitatorilor sa vedeti cati acceseaza site-ul de pe mobil si sa trageti cateva concluzii. Ganditi ca un vizitator, faceti sondaje si vedeti ce vor exact. Apoi oferiti-le !