Intr-un articol publicat recent pe Search Engine Journal, am vorbit despre impactul paginilor de tip tag asupra site-urilor sau blogurilor care le folosesc. Pe scurt, o pagina de tip tag este o pagina generata pentru a grupa toata informatia de pe acel site care contine un anumit cuvant sau o expresie.

Este bine sau nu sa avem tag-uri pe site ?
Mi-ar fi placut sa dau un raspuns corect, dar din pacate acesta nu exista. Deoarece sunt multe cazuri in care un site cu tag-uri poate fi mai sus decat unul fara, si invers, acest subiect ramane unul de discutat, de comparat si de analizat. De ce este am ales sa scriu despre acest subiect ? Pentru ca intra foarte usor la categoria on page SEO.

Pozitia lui Google vis-a-vis de aceste pagini este clara, si voi incerca o traducere :”folositi robots.txt pentru a preveni gasirea/indexarea paginilor generate automat, care nu aduc valoare vizitatorilor veniti din motoarele de cautare”. Probabil acum imi veti spune ca ele aduc valoare, si va dau dreptate. Sunt cazuri in care acest tip de categorisire este ideal pentru a gasi sau a suma informatia dorita, fara a fi nevoie de accesari ulterioare. Dar sunt si cazuri in care unele pagini de tip tag apar in cautari mai sus decat pagina dorita de vizitator. Spre exemplu daca vreau sa caut “ferrari rosu” si primesc o pagina “masini rosii”, in care sunt listate toate masinile de culoare rosie, n-as fi multumit.

Va spuneam ca discutia pro si contra difera de la caz la caz. Va propun 3 solutii:

  • Sa le lasati: Daca aveti trafic pe paginile tag si in conditiile in care nu au existat penalizari anterioare, structura site-ului e buna si sunteti multumit de bounce rate si timpul petrecut pe site de vizitatori, atunci poate e mai bine sa lasati lucrurile asa cum sunt.
  • Sa le stergeti: ideal ar fi sa nu aveti multe tag-uri, traficul venit pe acestea sa fie mic, faceti o estimare si calculati pierderile. Daca totul e ok, puteti renunta la ele.
  • Ultima propunere este sa folositi atributele nofollow, noindex si/sau noarchive (individual sau toate odata). ‘nofollow’ ii spune lui Google sa nu ‘sprijine’ aceste pagini, ca sunt de interes minim si nu vreti atentie sporita pe ele; noindex face exact ce zice 🙂 le scoate din cautari, astfel incat pagina nu va mai fi vizibila in urma cautarilor, iar noarchive daca vreti sa mergeti la extrem, este sa eliminati si versiunea cache a acestor pagini.

Avantajul folosirii acestei ultime metode, cel putin in cazul atributului nofollow este ca il puteti scoate daca efectul nu este cel dorit, dar trebuie sa fiti pregatiti sa primiti tag-urile inapoi cu niste link-uri de calitate. Eu personal nu recomand aplicarea atributului nofollow decat daca aveti un scop precis. Noindex si noarchive sunt bune pentru vizitatori, dar tot nu vor rezolva problema diluarii popularitatii site-ului.

Mai este o solutie, care consta in transformarea acestor pagini in pagini cu valoare mai mare. Puteti identifica o pagina ‘tag’ care primeste trafic si o puteti transforma in categorie. Continutul de aici va fi duplicat (extras de pe site) dar puteti folosi rel=canonical catre articolele originale pentru a nu avea probleme. Alte modalitati de a suplini cu succes lipsa tagurilor este sa folositi campul “related” (articole asemanatoare) si bine cunoscuta si de incredere casuta de cautare.

Voi aveti tag-uri pe site/blog ?