Sunt de acord cu faptul ca timpul si resursele pe SEO trebuie concetrate in alte directii, dar un experiment recent m-a determinat sa scriu despre atributul “alt” pentru imagini.
Ca o scurta introducere, toti cei care avem imagini pe site ne dorim sa fim gasiti in urma cautarii pe images.google.com. Desigur, nu este singurul loc in care acestea pot aparea. Ati observat ca unele imagini apar chiar in cautarea pe Google, dar si pe harti (maps.google.com). Important este sa imaginea sa fie folositoare, informativa si relevanta, pe scurt sa fie exact ce vrea persoana care o cauta. Stiu, stiu, gusturile nu se discuta šŸ™‚ dar oferind imagini interesante puteti capta atentia, primi clickuri si vizite pe site.

Cea mai buna practica, cel putin ce depinde de noi, este sa punem imaginea intr-un context bogat in cuvintele cheie pentru care vrem sa fim gasiti, imaginea sa contina in nume cuvinte cheie si, foarte important sa aiba un alt text! Google nu poate citi imagini, ar fi fost culmea, nu ? In schimb,Ā  se ghideaza dupa factorii de mai sus (si nu numai) pentru a-si face o idee despre ce poate contine aceasta imagine. Oferindu-iĀ  caracteristicile de mai sus, si bineinteles bazandu-se pe incredere, va afisa imaginile pentru cautarile dorite. Algoritmul de diferentiere nu il stiu, am vazut imagini noi mai sus decat imagini de pe site-uri cu vechime, mai mici inaintea celor mai mari. Tot ce stiu este ca se straduiesc sa ofere cele mai bune rezultate, chiar au si optiuni de rafinare a cautarii sau clasificare: dupa marime, culoare predominanta, portret sau peisaj.

Revenind la alt text si la recenta intamplare, am descoperit de curand ca pentru o cautare anume eram pe a doua pagina de imagini. Am inspectat poza, si surpriza: nu era alt text pe imagine. Am notat pozitia initiala si timp de 3 zile am monitorizat schimbarile dupa ce am adaugat textul. Acum, in timp ce scriu articolul, observ ca a urcat pe prima pagina, intrecand 21 de poze. Si culmea, fisierul imagine e de forma abc123q.jpg. Sper sa nu fie vorba de binecunoscutele oscilatii si de centre de date diferite, dar cresterea a fost graduala. O sa mai astept o saptamana sa trag concluzii, sper sa mai urce sau sa ramana sus, voi reveni cu vesti.

Alte sfaturi pe care suntem indemnati sa le folosim ar fi:
Daca imaginea e folosita pentru:

  • design/layout nu e necesar sa aiba atributul alt, se poate lasa loc liber intre paranteze (alt=””)
  • navigatie pe site sau contine doar text atunci atributul alt trebuie sa contina acel text

Daca imaginea e link atunci textul de pe alt trebuie sa fie asemanator cu titlul paginei destinatie, iar daca aveti un magazin online, atunci textul de pe alt va fi numele produsului.
Desigur , variatii se pot face de la caz la caz. Puteti fi cat de descriptivi doriti (fara a spama bineinteles). Cred ca maxim o propozitie este de ajuns, daca imaginea e foarte expresiva si nu poate fi caracterizata in doar cateva cuvinte.
Deoarece exista persoane care nu pot vedea imaginile, fie au browsere mai vechi, au imaginile blocate sau conexiune slaba, fie din cauze de sanatate (probleme cu ochii), atributul alt a devenit obligatoriu in validarea html (w3c). Pe de o parte inteleg, pe de alta parte sunt sigur ca exista si nemultumiti, cei cu foarte multe imagini in site. Din cate stiu, validarea in sine nu e un factor SEO, sau conteaza prea putin in ecuatia pozitionarii un site in motoarele de cautare. Dar toti vrem cod curat, nu ?

Ca incheiere, va spun doar ca acelasi alt text pe acceasi imagine de forme diferite nu e considerat spam, cel putin asa spune Peter Linsley care conduce echipa google images, iar daca sunt mai multe imagini similare intr-un set, am vazut ca se practica numerotarea lor (alt=”text 01″; alt=”text 02″).

Va urez succes in optimizarea imaginilor si sa ne vedem colegi de poze in google images.